SoftPaleo

From AgriFoodWiki
Revision as of 12:48, 11 June 2017 by Deheij (talk | contribs)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

Click here to go to the English SoftPaleo Wiki Page

Achtergrond

https://softpaleo.blog

Het SoftPaleo advies in het kort

Op basis van de laatste wetenschappelijke kennis over de relatie tussen voeding en chronische ziekten waaronder auto-immuunziektes en metabool syndroom en op basis van experts uit de praktijk waaronder lifestylecoaches concluderen we dat de juiste richtlijnen goede voeding zijn (Richtlijnen 2025):

  • Wordt flexitariër, kortom eet (vers) plantaardig voedsel en voldoende eiwitten (dierlijk, plantaardig, vis, eieren) voedingspatroon – ook wel #softpaleo of #hormoonfactor genoemd – conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet dagelijks ten minste 300 gram divers gekleurde groente. 400 gram is nog beter.
  • Eet dagelijks ongeveer 200 gram fruit, veel meer is niet nodig.
  • Eet enkele keren per week peulvruchten.
  • Eet dagelijks een beperkte hoeveelheid aardappels of andere koolhydraatrijke knollen.
  • Stop met het eten van brood, pasta, rijst en andere gangbare koolhydraat-bronnen. De moderne mens heeft niet zoveel lege-energie bronnen meer nodig.
  • Eet ongeveer 15 gram ongezouten noten-mix per dag
  • Neem enkele porties (gefermenteerde) vette en eiwitrijke zuivel per week.
  • Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis. Tweekeer mag ook.
  • Drink dagelijks drie koppen thee. En drink nog meer water per dag.
  • Gebruik gematigd plantaardige olie (bv. olijfolie) of vet (bv. kokosvet), en gebruik geen margarine. Een beetje boter op zijn tijd kan geen kwaad.
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie.
  • Verdeel gedurende de week de consumptie van rood vlees met die van wit vlees, en vleesvervangers. Beperk de consumptie van bewerkt vlees.
  • Drink geen suikerhoudende dranken. Eén glas per week op een persoonlijk verwenmoment mag wel.
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, maar toch aan te bevelen. Een dagelijkse dosis extra vitamine D (2000 IE), omega 3 en magnesium is prima. En een multivitaminen pil is niet nodig, maar kan ook geen kwaad.
  • Heb je partner lief. Zoen elke dag en vrij meerdere keren per week. Gun elkaar ook de ruimte en leef vrij van stress. Inspireer en ondersteun elkaar. Wees positief.
  • Beweeg wekelijks voldoende. Het liefst buiten. Fiets, wandel of sport, of nog beter zoek de kust of het water op.
  • Wordt geen freak of gezondheids-dominee, maar inspireer je omgeving: je collega’s, kinderen en ouders wens je immers ook een lang en gezond leven.
  • Durf soms te zondigen tegen deze gezonde richtlijnen goede voeding en geniet sporadisch van lekkere producten in kleine hoeveelheden.

Artikelen op SoftPaleo